Pages

Monday, April 12, 2010

MIMPI SEORANG HAMBA ALLAH.

by:NABILAH BT MOHD HASHIM



pada suatu malam, bermimpilah seorg hamba Allah..kelihatan di dalam mimpinya itu, dia sedang berjalan-jalan di pentas langit di temani seorg ( seorg..? ) malaikat..

dalam persiarannya, dia telah melintasi beberapa buah bilik..'
bilik 1 : sebuah bilik yang besar..kelihatan begitu raaaamai malaikat2 lain yang sedang sibuk bekerja mengecek-memeriksa kotak2 bungkusan yang begitu banyak utk di uruskan..periksa..tanda-tanda..sibuk sekali!

berjalan lagi pemuda itu..

bilik 2 : situasi yang hampir sama..bilik yang besar, ramai malaikat di dalamnya..sibuk sekali ! situasi bilik ini menggambarkan bungkusan2 yang rapi diikat kemas, siap utk di hantar ke destinasi masing..dengan nama dan alamat masing2..

perjalanan di teruskan..pemuda itu terlintas sebuah bilik lagi, yang sunyi sahaja..kecil dan, hanya ada satu malaikat sahaja di dalamnya, bersama satu bungkusan kecil..

dgn penuh kerunsingan si pemuda pun bertanya kepada malaikat yang menemaninya itu..
" wahai malaikat, bilik2 apakah yg telah aku lintasi sebentar tadi..? "

'' bilik 1 itu adalah bilk penerimaan permintaan daripada penghuni bumi setiap hari, maka betapa banyaknya permintaan daripada para penghuni bumi dapat kau perhtikan..
bilk 2 pula adalah bilik dimana permintaan2 manusia dihantar ( ditunaikan ) kepada mereka..
manakala bilik ke 3 pula.."

sang malaikat tunduk..malu..

" bilik 3 pula adalah bilik penerimaan ucapan terima kasih daripada manusia kepada Allah setelah permintaannya di kabulkan.."

terduduk sang pemuda..insaf!

benarla kata2 Yang Maha Memberi..

" Dan apabila hamba2Ku bertanya kepadamu ( Muhammad) tentangKu, maka sesungguhnya Aku dekat . Aku kabulkan permohonan org berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi permintaanKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran " { surah al-Baqarah : 186 }

" Dan Dia telah memberikan kepadamu segala apa yang kamu pohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu x akan mampu menghitungnya, sungguh manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat Allah ) " { surah Ibrahim : 34 }

" Dan apabila Kami berikan sesuatu rahmat kepada manusia, nescaya mereka gembira dgn rahmat itu, tetapi apabila mereka ditimpa sesuatau musibah kerana kesalahan mereka sendiri, seketika itu mereka berputus asa " { surah arRum : 36 }

0 comments:

Post a Comment